Vjerujem da kod nas postoji određeni broj ljudi koji su već pristojno upoznati s metal scenom ove dalekoistočne države, no načelno gledano japanski heavy metal nije nešto s čime se veći broj ljudi svakodnevno susreće. Šteta što je tako s obzirom da se radi o vibrantnoj i itekako bogatoj pozornici na kojoj se može naći apsolutno svega i svačega odsviranog na zanimljiv i svjež način koji inicijalno podsjeća na ove "naše", zapadnjačke bendove, no istovremeno donosi stilski odmak koji ih čini unikatnima.
Ovim ću putem malo po malo kronološki predstaviti značajne predstavnike klasičnog heavy metala i albume koji su ih definirali bez da previše davim s detaljima, godinama i sličnim, već ću radije pustiti muzici da sama priča.
Također, s obzirom da je ovaj tekst svojevrsni presjek sveukupne japanske metal scene, smatram da bi ga najbolje bilo podijeliti na dvije objave, radi lakšeg snalaženja i čitanja. U ovoj prvoj ću se osvrnuti na bendove iz 70ih i 80ih godina prošlog stoljeća, dok će se ostali bendovi koji su došli u kasnijem periodu naći u drugoj objavi kroz par tjedana.
Pa eto, krenimo...
Što se tiče samih početaka heavy metala u Japanu, teško je definirati konkretan trenutak kada se ta muzika pojavila, no kao jedan od najbitnijih događaja se svakako spominje osnivanje grupe Yuya Uchida & the Flowers, jednog od prvih bendova koji su u Japan donijeli nešto čvršći europski zvuk. Nakon što je Uchida u Londonu gledao Jimija Hendrixa uživo, odlučuje se "donijeti" takav stil muzike u svoju rodnu državu te osniva spomenutu grupu. Nakon jednog ne pretjerano zapaženog albuma, grupa mijenja ima u (danas) puno poznatije Flower Travellin' Band s kojim ostvaruje znatniji uspjeh. Prvi album grupe, 'Anywhere' iz 1970. godine sadrži obrade nekih tada popularnih pjesama na zapadu kao što su "21st Century Schizoid Man" King Crimsona, "Louisiana Blues" Muddy Watersa, "The House of the Rising Sun" koju su proslavili The Animals (mada moram priznati da mi je ova japanska verzija čak i draža) te gotovo neočekivano "Black Sabbath", titularnu pjesmu s prvog albuma Black Sabbatha. Kažem neočekivano jer sjetiti ćete se da je i prvi album Black Sabbatha također izašao 1970. godine, što bi značilo da je Flower Travellin' Band svoju obradu snimio niti godinu dana nakon što se Black Sabbath pojavio na sceni. Po mom mišljenju 'Anywhere' je odličan primjerak ranog tzv. proto-heavy metala koji se često miješao s bluesom i psihodeličnim rock 'n' rollom. Stil je to koji je nažalost ostao gotovo pa zaboravljen nakon druge polovice '70ih godina, no upravo je zbog toga takav gušt otkrivati ovakve bisere.
Godinu dana kasnije Flower Travellin' Band snima drugi album imena 'Satori' koji donosi isključivo autorske stvari. Satori je možda čak i jedan od najboljih i unikatnijih albuma tadašnje rane heavy metal scene te bih ga svakako preporučio svima zainteresiranima da poslušaju. Njegujući zvuk svojih uzora, Uchida i ostatak benda ovaj put pridodaju svoj osobni pečat ubacujući tako elemente orijentalnih melodija u pjesme i vokalne izvedbe. Ukoliko ste slušali ovaj album, vjerujem da ćete se složiti kako 'Satori' ostavlja dojam poprilično improviziranog djela koje kao da je nastalo u trenutku snimanja. Upravo je u toj slobodi njegova najveća čar jer teško je dokučiti u kojem će smjeru svaka od pjesama ići. Za ljubitelje heavy metala iz njegove rane i nedovoljno definirane faze ovaj album je obavezna lektira. Flower Travellin' band je nakon 'Satori 'objavio još dva albuma te su 1973. godine prestali s djelovanjem. Ponovno su se okupili tek 2007. i svirali do 2011. kada su se definitivno razišli posljednji put. U toj drugoj turi objavili su još jedan album i zatim se povukli.
Iz tog vremena svakako treba spomenuti i Bow Wow osnovan 1975. godine. Za razliku od Flower Travellin' Banda koji je bio inspiriran psihodeličnom stranom rocka, Bow Wow su prihvatili onu energičniju i teatralniju stranu inspiriranu KISSom i Aerosmithom te već godinu dana kasnije snimili istoimeni prvi album. Kroz osam snimljenih pjesama predstavili su izuzetno energičan, distorziran, bučan i sirov heavy rock u maniri ranih dana Van Halena (čak dvije godine prije samog Van Halena) u čijem se zvuku mogu osjetiti temelji onoga što će razni drugi bendovi uzeti kao temelj tokom svog zvuka nešto kasnije, odnosno ranih '80ih.
S druge strane, njihovi suvremenici 44 Magnum već su na prvom albumu predstavili nešto brži stil na tragu britanskih snaga NWoBHM-a. Opet, teško je ovdje govoriti o nekom remek-djelu, no ukoliko volite zvuk ranog britanskog metala, teško da možete pogriješiti s ovom grupom. Kasnije su i oni zabrazdili u neke laganije, komercijalnije vode (no na to nitko nije imun, sjetimo se recimo Saxona), a još uvijek su i u današnje vrijeme koncertno i studijski aktivni.
Loudness je svakako napravio ogroman korak ka otvaranju vrata japanskom metalu prema zapadu, no u to vrijeme na samom početku 80'ih pojavio se još jedan bend koji je ostavio neizbrisiv trag prevenstveno na domaćem tržištu. Grupa X osnovana je 1982. godine, no nakon nekoliko godina će promijeniti ime po kojemu ih i danas zna cijeli glazbeni svijet, a to je X Japan te se usput prometnuti u jedno od najvećih imena na japanskoj metal sceni. Prvi album 'Vanishing Vision' objavljuju tek 1988. godine, no pravi procvat doživljavaju drugim albumom 'Blue Blood' godinu dana kasnije. X Japan je možda i najveći trag ostavio ne samo zbog muzike, već i zbog začetka vizualnog izričaja znanog kao visual kei, baziranog na ekstravagantnom izgledu, šarenoj odjeći, upečatljivim frizurama i općenito stajlingom inspiriranim Aliceom Cooperom i Freddijem Mercuryjem. Mnogi bendovi koji će doći nakon njih slijediti će njihov izričaj, kako glazbeno tako i vizualno. Utjecaj X Japana na japansku glazbenu scenu je neizmjerno velik i dan danas, iako je bend imao više prekida u radu.
Druga polovica 80ih godina je, u skladu s događajima na europskoj metal sceni, donijela pojavu prvih bendova ekstremnije orjentacije, inspirirane kako thrash metalom, tako i pojavom first-wave black metal bendova koji su vukli utjecaje od Venoma, Bathoryja, Mercyful Fatea i Celtic Frosta. Prvi i glavni bend koji se u ovom slučaju treba spomenuti je Sabbat, začetnike rane varijante black/thrash metala u Japanu. Još su i dan-danas aktivni te su konstantno na turnejama i izbacuju novu muziku. Ukoliko volite estetiku gorespomenutih europskih bendova, Sabbat je nezaobilazna postaja. Tokom godina su izbacili pravu gomiletinu izdanja u kojoj se realno teško snaći, tako da sretno ukoliko se odlučite na istraživanje njihove diskografije. A kad već spominjem Sabbat, brzinski ću se nadovezati na još jedan bend direktno povezan s njima, a to je Metalucifer. Iza ovog poprilično blesavog imena krije se "hobi projekt" članova Sabbata gdje sviraju klasični čistokrvni heavy/speed metal i pritom se baš onako dobro zabavljaju. Koncerti mi djeluju baš onako pozitiva i zezancija, a često ih se može vidjeti i po Europi. Metalucifer ne treba doživjeti pretjerano ozbiljno, no ne treba ih ni odbaciti jer radi se o baš dobroj stvari.
Do čitanja!
Comments
Post a Comment