Skip to main content

IZGUBLJENI ALBUMI

Mislim da nisam u krivu kad kažem da ljude općenito privlače stvari koje ne mogu imati ili iskusiti, posebno kad se radi o nečemu što nam je u potpunosti nedostupno. Ako pogledamo unazad kroz vrijeme, ljudi su kroz povijest gajili slične osjećaje za puno različitih izgubljenih stvari, bilo da se radi o umjetnosti, arhitekturi, književnosti, prirodnim fenomenima ili nečemu skroz desetom. Aleksandrijska knjižnica se vjerojatno nameće kao prvi logični primjer, skupa sa svim znanjem antičkog svijeta koje je izgorjelo s njom. Ili pak šest od sedam svjetskih čuda koje također znamo samo po pričama i tekstovima. Približimo li se novijem dobu, sjetiti ćemo se da rana filmska industrija poprilično pati od sličnih problema, jer lista izgubljenih nijemih i ranih zvučnih filmova je nevjerojatno velika i široka. No srećom po filmofile i ljubitelje povijesti sedme umjetnosti, neki izgubljeni filmovi na kraju na nevjerojatne načine ipak nađu put do publike, nekad i mnogo desetljeća nakon što se smatralo da im je nestao svaki trag.

Glazbena industrija tu i tamo pati od sličnih problema, samo što se o tome možda i ne priča u mjeri u kojoj se priča o drugim izgubljenim medijima. Međutim, ima ovdje nekih vrhunskih primjera koji i dan-danas golicaju maštu ljubitelja određenih izvođača... Neki od poznatijih primjera u pop i rock muzici bi bili recimo 'Smile' od The Beach Boysa, često znan kao i "najbolji album nikad napravljen", a čije smo komadiće mogli čuti tu i tamo po raznim kompilacijama i pokušajima objavljivanja... Vjerujem da će vam također biti poznati i raznorazni pokušaji retroaktivne rekonstrukcije četvrtog albuma Jimija Hendrixa na kojem je radio netom prije nego što je umro. Fascinantno je da je Hendrixova posthumna diskografija mnogo veća nego količina muzike koju je objavio dok je bio živ, a upravo komadići i skice raznoraznih pjesama s tog nikad objavljenog četvrtog albuma popularno znanog kao 'First Rays of the New Rising Sun' čine dobar dio tih albuma objavljenih nakon njegove smrti. 

Meni osobno je npr. strašno interesantna činjenica da postoji snimljena "električna" verzija Springsteenovog albuma 'Nebraska' iz 1982. godine koju Springsteen nije htio objaviti jer su mu akustične demo snimke davale autentičniji i siroviji osjećaj s obzirom na temu kojom se album bavi. Srećom, električne verzije nekih od ovih pjesama možemo čuti uživo s obzirom da ih Springsteen i bend sviraju tu i tamo na turnejama. Neću reći da te električne verzije uživo zvuče bolje ili lošije od ovih objavljenih akustičnih, ali definitivno mi zaitrigiraju maštu kad god ih čujem.


Punk muzika je također imala nekoliko zanimljivih neobjavljenih albuma od kojih se možda i najviše ističu '12 Hits from Hell' od Misfitsa te 'Cigarettes and Valentines' od Green Daya. Dok su s jedne strane pjesme Misfitsa sa spomenutog albuma ipak našle put do slušatelja u ovom ili onom nanovo snimljenom obliku, fanovi Green Daya nisu bili te sreće s obzirom da je tek jedna pjesma naknadno objavljena. Sreća u nesreći pak leži u tome što je nakon neobjašnjivog nestanka master tejpova bend odlučio krenuti ispočetka i napisati kompletno novi album koji im je na kraju ispao i najuspješniji u karijeri. Radi se, naravno, o 'American Idiot'.

U svijetu metal muzike također možemo naći brojne primjere ovakvih "izgubljenih" albuma. Od većih bendova treba svakako spomenuti Judas Priest i njihov napušteni projekt 'Twin Turbos' s polovice osamdesetih godina. Originalno zamišljen kao dupli album, Judasi su se na kraju odlučili objaviti ga kao dva albuma tako da smo 1986. dobili 'Turbo', dok je dvije godine kasnije druga polovica projekta izašla kao 'Ram It Down', međutim dobar dio pjesama s originalnog projekta nije došao do ušiju javnosti sve do 2001. godine kad su se do tada neobjavljene pjesme počele pojavljivati na remasteriranim verzijama mnogih njihovih albuma. Dvije pjesme, "Under the Gun" i "Fighting for Your Love" ni dan-danas nisu objavljene, a zasigurno bi bilo zanimljivo čuti kako bi 'Twin Turbos' zvučao da je svojedobno objavljen u obliku u kojem je i zamišljen.

No što se tiče samih Judasa, rekao bih da je još interesantniji primjer ovakvih nedostupnih nam medija njihov takozvani "SAW Sessions". U to su vrijeme surađivali s poznatim pop producentima Mikeom Stockom, Mattom Aitkenom i Peteom Watermanom (poznati pod SAW kraticom) s kojima su imali u planu snimiti praktički čistokrvni pop rock album. Pjesme snimljene za vrijeme tog "SAW Sessiona" su i danas nedostupne javnosti, a na Youtubeu se može tek čuti mali isječak pjesme "You Are Everything", originalno od grupe The Stylistics. Iako stilski ne zvuči niti malo slično Judasima na koje smo navikli, lagao bih kad bi rekao da ne želim čuti kako zvuče ove pjesme. Vjerujem da bi se tu svejedno našlo dobrog materijala.


Pomaknemo li se ka ekstremnijim podžanrovima, recimo na black metal, kao odličan primjer bendova s izgubljenim medijima mogu poslužiti Cradle of Filth i Dimmu Borgir. Što se tiče engleza, Dani Filth i kompanija su originalno snimili album 'Goetia' koji im je trebao biti privjenac, no zbog bankrota izdavačke kuće kompletne snimke su izgubljene, dok je jedina preživjela pjesma "Splattered in Faeces" ugledala svjetlo dana tek na reizdanju demo snimke "Total Fucking Darkness" 2014. godine. Umjesto ponovnog snimanja 'Goetie' bend je napisao skroz nove pjesme koje su objavljene kao njihov pravi prvijenac 'The Principle of Evil Made Flesh'. Norveški Dimmu Borgir je na sličan način imao u planu startati s mini-albumom 'Tusen Vinters...' 1994. godine, no na kraju su umjesto toga odlučili objaviti EP imena 'Inn i Evighetens Morke', da bi zatim snimili prvi album 'For All Tid', dok je spomenuti mini-album praktički zaboravljen i nije objavljen do današnjeg dana.


Moderniji metal podžanrovi također kriju svoje tajne. Gojirini planovi da objave EP 'Sea Shepherd' 2010. godine su se više puta izjalovili, a kako Joe Duplantier kaže, sigurno će ih objaviti prije nego umre. Do tada nam na slušanje ostaje jedina pjesma s tog izdanja koja je dospjela do interneta - "Of Blood and Salt" koja je snimljena u kolaboraciji s Devinom Townsendom. Deftonesi su s druge strane odlučili u potpunosti odustati od albuma 'Eros' kojeg su snimili taman negdje kada im je basist Chi Cheng doživio prometnu nesreću zbog koje je ostao u komi i naposlijetku umro. Bend je u međuvremenu nastavio s radom te je objavio album 'Diamond Eyes', dok za 'Eros' nemaju konkretnu odluku hoće li ga ikada objaviti ili ne. Najbliže što imamo tom izgubljenom albumu je pjesma "Smile" koju su Deftonesi objavili 2014. na godišnjicu Chengove smrti.


Od ostalih metal podžanrova vrijedi izdvojiti recimo Bolt Throwerov nikad objavljeni deveti studijski album koji, po riječima benda, nije zadovoljavao njihove kriterije što se tiče kvalitete te je stavljen na čekanje. S obzirom da Bolt Thrower više ni ne postoji kao bend još od 2016. godine, vjerojatnost da ćemo taj neobjavljeni album ikada čuti je praktički nikakva. A ne bi bilo zgorega spomenuti ni nikad prežaljeni Control Denied i njihov drugi album 'When Man and Machine Collide' koji je zbog zdravstvenih tegoba i eventualne smrti Chucka Schuldinera ostao tek djelomično snimljen. Kroz sljedećih par desetljeća više se puta spominjala mogućnost završetka snimanja koristeći Chuckove demo snimke, no s obzirom da su u međuvremenu umrli i pjevač Tim Aymar, kao i menedžer i legalni predstavnik Chuckovog nasljeđa, Eric Greif, mislim da sa sigurnošću mogu ustvrditi da ni od ovoga neće biti ništa.

Bilo kako bilo, mislim da jednostavno trebamo prihvatiti to da neke stvari nikada nećemo biti u mogućnosti poslušati (kaže on i ode po stoti put provjeriti je li napokon procurio onaj bootleg koncerta Maidena iz 1977. godine sa Dennisom Wilcockom na vokalu). No iznenađenja su itekako moguća i nikad ne možemo znati što nam budućnost donosi. Možda se baš jednog dana nakon x desetljeća iznenadimo kad neki neobjavljeni album omiljenog nam izvođača ugleda svjetlo dana. Neil Young trenutno radi sličnu stvar i iz naftalina izvlači raznorazne nikad objavljene davno snimljene albume i usput dobiva odlične kritike, tako da... nikad ne reci nikad.

Comments

Popular posts from this blog

PRESJEK HRVATSKE SCENE ZADNJIH PET GODINA

Kako se bliži kraj godine, bilo mi je u planu napraviti nekakvu top listu najboljih mi domaćih ovogodišnjih izdanja, no na kraju sam se ipak odlučio proširiti to na vremenski period od zadnjih 5 godina čisto zbog toga što je scena u zadnje vrijeme toliko živa i krcata kvalitetnog materijala da bi mi pravo bilo žao nešto od ovoga preskočiti. Kao što ćete vidjeti, lista je poprilično žanrovski šarena i iako je pretežito fokusirana na metal, nađe se tu i nekoliko stvari drugačijega đira. U svakom slučaju rekao bih da sva navedena izdanja itekako vrijedi poslušati. Pa krenimo, abecednim redom: ACHACHAK: Planet Hashish Nije da nešto često slušam stoner, no drago mi je tu i tamo naići na neki album koji mi zapne za uho. Nije ovo puno drugačije od gomile sličnih bendova, no pjesme su jako pamtljive i zarazne, a bome i koncertno jako dobro funkcioniraju. U svega pet godina postojanja ovo im je treći album, tako da vjerojatno uskoro možemo očekivati i još novog materijala. DISBAJA: Impulse Slav...

EVANĐELJE PO PROSJEČNOM METALCU

Kada su Fenriz i Nocturno Culto prije dobrih 20 godina odlučili napraviti glazbeni zaokret od 180 stupnjeva te su s Darkthroneom praktički preko noći s ozbiljnog black metala prešli na nekakav retro black/rock/punk đir, reakcije metal zajednice su bile većinom negativne. Sjećam se da se u to vrijeme 16-godišnjem meni činilo da bi to mogao biti možda i najveći "skandal" u black metalu još od onih nemilih događaja s početka devedesetih, no srećom ovaj put stvari su bile benignije prirode. Činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da dobar dio publike nikako nije mogao prijeći preko toga što je jedna od najvećih (ne)svetih krava black metala "izdala" svoje korijene te se počela sprdati s jednom tako ozbiljnom stvari kao što je black metal. Ukratko, nisu više bili "true", što je valjda najveća izdaja svega onoga što bi metal trebao biti. I opet, činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da je naprosto nevjerojatno da neki ljudi stvarno pate o...

POSLJEDNJI PLES GLAM METALA

 "It has been said that looking at history by dividing it into decades or centuries doesn't really make sense. History doesn't work that way." Kad se priča o muzici, ljudi često vole spomenuti (češće na globalnom nivou, no tu i tamo i u lokalnim razmjerima) kako se nikad nije stvarala tako dobra muzika kao 80'ih te da je desetljeće kasnije sve to manje-više otišlo đavlu. Ne mogu o tome svjedočiti iz prve ruke jer rođen sam prekasno da bi u "real timeu" pratio glazbenu scenu tog vremena, no s druge strane ova vremenska distanciranost mi daje možda i objektivniji pogled na takve izjave, posebno na onu mantru da je "grunge ubio glam metal" koju smo svi čuli valjda već stotinu puta. No, iako se na prvi pogled čini da je pojava Nirvane (što se često uzima kao "okidač") naglo prekinula dominaciju popularnijih metal žanrova u mainstreamu, predaja mainstream štafete se ne može tek tako svesti na jednu točku i jedan događaj, kao da se ništa pr...