Skip to main content

...ILI NIKAKAV METAL

Jeste li primjetili kako ljudi vječito seruckaju kako "današnja muzika ništa ne valja"? Koliko god generacija išli unazad, nekako se uvijek pogodi da se nađu oni jedno te isti koji smatraju da su zlatni dani muzike prošli i da sve ovo što je danas aktualno i popularno zapravo potpuna bezvezarija, koliko god pojam "danas" bio proizvoljan u tom trenutku. Danas ne valjaju Slaughter to Prevail i Lorna Shore, jučer nisu valjali Lamb of God i Gojira, prekjučer su to bili Pantera i Slipknot, prije toga se netko tko je odrastao na Zeppelinima i Deep Purpleu žalio kako su Metallica i Slayer najobičnija nabijačina bez ikakvog smisla, dok je njegov otac govorio da isti ti Zeppelini i Purplei ne valjalju kurca u odnosu na Beatlese i Stonese. A naravno, gledamo li još unazad, Beatlesi i Stonesi se nisu mogli mjeriti po kvaliteti s Elvisom i Chuckom Berryjem, koji su s druge strane ionako sve što je valjalo maznuli od tradicionalnog gospela i bluesa, i tako dalje u nedogled... 

Jeboga život, reklo bi se da je aktualna muzika posljednji put valjala prije cca 40ak tisuća godina dok su nam pretci frulili u šuplje kosti u najboljim danima Paleolitika. Sve poslije toga? Čista komercijala.

Svi smo mi pomalo neobjektivno defanzivni prema muzici s kojom smo odrasli i donekle je prirodno da joj pridajemo više pažnje nego generacije koje su odrasle s nekim drugim izvođačima, no uvijek mi je išlo na živce kad bi krenule priče o nekvaliteti trenutne glazbene scene i "smrti" modernog metala, kao da je to nešto što se zapravo događa ili se uopće i može dogoditi.

Jebite se pozeri, metal nikada neće umrijeti.


Iskreno, moje je mišljenje da su najveće kočnice na globalnoj glazbenoj sceni (ne samo u metalu, već općenito) upravo ljudi koji su zapeli u prošlosti i to važi za bogom svaku generaciju. Znate već na koga mislim, sigurno poznajete takve individue koje isključivo barataju s bendovima koji su svoje najbolje dane proživjeli 80ih godina prošlog stoljeća, dok će sve novije od toga otpisati i proglasiti nezanimljivim.

Takvim ljudima jednostavno nikako ne možeš ugoditi. Ako je slično velikanima iz 80ih, reći će zašto bi slušali kopije kad već imaju original i da takvi bendovi ne donose ništa novo. Ukoliko pak nije slično velikanima iz 80ih i zapravo stvarno donose nešto novo na glazbenu scenu, opet će ih odbaciti jer im se ne sviđa to što čuju zato što je stilski puno drugačije od onoga što vole. Eto takve su osobe po meni najgora sorta fanova i generalno gledano rade puno više štete nego što su uopće svijesni. Pojam "pozer" mi je smiješan sam po sebi i nikad ga zapravo ne mogu koristiti u ozbiljnom kontekstu, već samo u zezanciji, no ako neku sortu ljudi treba zvati pozerima, onda su to upravo ovi. Pod krinkom "pravih old-school fanova" i "ljubavi prema muzici" u stvari se krije isključivo navika prema onome što poznaju i s čime su na "ti", dok im sve što je novo predstavlja problem, iako je možda stilski slično i srodno onome na što su navikli. Ne vole oni muziku, već isključivo vlastiti komfor iz kojeg ih je strah izaći.

Ne znam, ne mogu ozbiljno doživjeti ljude koji se sa 50-60 godina iza sebe još dan-danas ljute što se Metallica "prodala". Tu mi svaka rasprava gubi sav kredibilitet.

Dobrim su dijelom tu krivi i sami glazbenici starije generacije. Gledao sam nedavno podcast koji vodi Alan Averill iz Primordiala gdje je rekao nešto jako zanimljivo, a to je da statičnosti globalne glazbene scene pridonose i legacy bendovi koji odbijaju eksponirati kvalitetne mlađe bendove i moram priznati da se većinom slažem s njim. Posebno se tu osvrnuo na Iron Maiden koji vječito sa sobom na turneje vucaraju mahom nezanimljive grupe, a nerijetko su u pitanju i bendovim djece nekog od članova benda. Doslovno ne znam nikoga tko je uopće čuo za The Raven Age ili za Lauren Harris osim u kontekstu predgrupe Maidenima, a kamoli i da ih aktivno sluša. Nisu Maideni jedini krivi po tom pitanju, naravno, no nekako su najeksponiraniji s obzirom da se radi o jednom od najvećih metal bendova uopće. 


Pogledamo li malo dalje u prošlost, vidjeti ćemo da su nekad prije stvari bile puno bolje kad pričamo o predgrupama. Ozzy je 1983. poveo tada tek dvije godine stare Mötley Crüe na turneju, baš kao i britanski Raven koji su iste godine poveli Metallicu sa sobom dok su imali objavljen samo 'Kill 'em All', ili pak Venom koji je također uzeo Metallicu pod svoje godinu kasnije. Judasi su recimo 1980. poveli Maidene na turneju prije nego što su ovi uopće objavili prvi album. Primjera ima još puno, no shvatili ste srž. Po meni bi ovo trebalo biti prirodno stanje stvari i ajmo reći normalan način da se "preda baklja" sljedećoj generaciji. 

Ne znam, takav razvoj događaja mi djeluje organski i smislen, za razliku povlačenja sa sobom raznoraznih glazbenih poluproizvoda koji ni nemaju pravu publiku. Po mom mišljenju upravo tu leži prokletstvo današnjeg mainstreama, barem u rock i metal krugovima; u tome što je većina toga podređena dinosaurima koji nemaju realan doticaj sa stvarnošću što se tiče glazbene scene.

Youtube kanal nizozemskog festivala Pinkpop u zadnje vrijeme uploada ogromnu arhivu koncerata iz povijesti festivala, tako da sam između ostalog nekidan pogledao nastup australskog grunge benda Silverchair iz 1997. godine koji su tada iza sebe već imali dva albuma, iako su im članovi imali jedva 18 godina. A headlineri? Korn, Marilyn Manson, Rammstein, Limp Bizkit (između ostalih) u naponu snage. Voljeli ih ili ne, nebitno, no to su tada bila atraktivna imena, relativno mladi bendovi koji su privlačili publiku novu i aktualnu publiku koja je odrastala paralelno s njima. S druge strane, pogledajte recimo nekidan objavljena glavna imena Wackena za 2026. godinu: 
- Def Leppard: bend star skoro 50 godina
- Europe: bend star 45 godina
- Savatage: bend star 45 godina koji nema album zadnjih 25 godina
- Sepultura: bend star 40 godina i još uz to potpuno irelevantan bez ključnih članova
- Emperor: bend star 35 godina i također nemaju album već 25 godina. 
- Bathory Tribute i Triptykon koji svira isključivo stvari Hellhammera i Celtic Frosta: šta uopće reći o tome?

I to su aduti najvećeg metal festivala na svijetu? Da se razumijemo, ja ne smatram da su to loši bendovi, već mi je tragikomično što jedan festival čije je ime praktički utkano u popularnu metal kulturu uopće ne drži do budućnosti žanra u kojeg se toliko kunu. Privući će svi ovi gore navedeni izvođači ljude, nema sumnje, no ti će se bendovi jednom neminovno raspasti, članovi će umrijeti, itd... I šta onda? Tko će biti headlineri? Isti oni ljudi koji danas ne podržavaju manje bendove i ne pridaju im dovoljno pažnje će za 10ak godina kukati kako više nema nikoga tko će zamijeniti sve one odavno neaktivne bendove koje su voljeli. Nostalgija se postavlja na pijedestal, dok se o budućnosti ne razmišlja previše.

No ajde, možda stvarno gledam previše crno na sve to. Možda mi je jednostavno takav dan, nemojte zamjeriti. 

Otkad je alternative, od tada ima i undergrounda, a upravo tu se događaju pokreti koji mijenjaju stvari. Tako je uvijek bilo; nijedan od velikih igrača žanra nije svoj put započeo sa stadionskom turnejom. Mali klubovi, DIY princip, promocija i nastupi - na kraju će kvaliteta jednostavno isplivati na ovaj ili onaj način. Mislim da bi svi mi trebali malo češće izvući glavu iz guzice i okrenuti se ka mlađim izvođačima. Tu je žar, tu je energija, tu je volja i glad za dokazivanjem i uspjehom. Ne bi ni oni koji danas imaju višedesetljetne karijere nikada došli tu gdje jesu da im se nije davalo podrške u onim početnim danima kada su svirali po malim zadimljenim klubovima u nekom sumnjivom kvartu. Glazbena scena je nevjerojatno široka i raznolika, ima doslovno svega za svakoga, a uz raznorazne forume i Youtube kanale s preporukama stvarno nije teško naći nešto po svom guštu, tako da o nekakvoj fiktivnoj "smrti metala" nema ni govora. S takvim stavom jedino uspjevate postići da zvučite poput generacija vaših očeva koji su možda nekad davno i za Maidene i Judase govorili da ne znaju svirati i da neće daleko dogurati. 

A vidi ih sada.


Comments

Popular posts from this blog

PRESJEK HRVATSKE SCENE ZADNJIH PET GODINA

Kako se bliži kraj godine, bilo mi je u planu napraviti nekakvu top listu najboljih mi domaćih ovogodišnjih izdanja, no na kraju sam se ipak odlučio proširiti to na vremenski period od zadnjih 5 godina čisto zbog toga što je scena u zadnje vrijeme toliko živa i krcata kvalitetnog materijala da bi mi pravo bilo žao nešto od ovoga preskočiti. Kao što ćete vidjeti, lista je poprilično žanrovski šarena i iako je pretežito fokusirana na metal, nađe se tu i nekoliko stvari drugačijega đira. U svakom slučaju rekao bih da sva navedena izdanja itekako vrijedi poslušati. Pa krenimo, abecednim redom: ACHACHAK: Planet Hashish Nije da nešto često slušam stoner, no drago mi je tu i tamo naići na neki album koji mi zapne za uho. Nije ovo puno drugačije od gomile sličnih bendova, no pjesme su jako pamtljive i zarazne, a bome i koncertno jako dobro funkcioniraju. U svega pet godina postojanja ovo im je treći album, tako da vjerojatno uskoro možemo očekivati i još novog materijala. DISBAJA: Impulse Slav...

EVANĐELJE PO PROSJEČNOM METALCU

Kada su Fenriz i Nocturno Culto prije dobrih 20 godina odlučili napraviti glazbeni zaokret od 180 stupnjeva te su s Darkthroneom praktički preko noći s ozbiljnog black metala prešli na nekakav retro black/rock/punk đir, reakcije metal zajednice su bile većinom negativne. Sjećam se da se u to vrijeme 16-godišnjem meni činilo da bi to mogao biti možda i najveći "skandal" u black metalu još od onih nemilih događaja s početka devedesetih, no srećom ovaj put stvari su bile benignije prirode. Činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da dobar dio publike nikako nije mogao prijeći preko toga što je jedna od najvećih (ne)svetih krava black metala "izdala" svoje korijene te se počela sprdati s jednom tako ozbiljnom stvari kao što je black metal. Ukratko, nisu više bili "true", što je valjda najveća izdaja svega onoga što bi metal trebao biti. I opet, činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da je naprosto nevjerojatno da neki ljudi stvarno pate o...

POSLJEDNJI PLES GLAM METALA

 "It has been said that looking at history by dividing it into decades or centuries doesn't really make sense. History doesn't work that way." Kad se priča o muzici, ljudi često vole spomenuti (češće na globalnom nivou, no tu i tamo i u lokalnim razmjerima) kako se nikad nije stvarala tako dobra muzika kao 80'ih te da je desetljeće kasnije sve to manje-više otišlo đavlu. Ne mogu o tome svjedočiti iz prve ruke jer rođen sam prekasno da bi u "real timeu" pratio glazbenu scenu tog vremena, no s druge strane ova vremenska distanciranost mi daje možda i objektivniji pogled na takve izjave, posebno na onu mantru da je "grunge ubio glam metal" koju smo svi čuli valjda već stotinu puta. No, iako se na prvi pogled čini da je pojava Nirvane (što se često uzima kao "okidač") naglo prekinula dominaciju popularnijih metal žanrova u mainstreamu, predaja mainstream štafete se ne može tek tako svesti na jednu točku i jedan događaj, kao da se ništa pr...