Skip to main content

IZ LJUBAVI

Kažu ljudi "Izaberi posao koji voliš i u životu nećeš morati raditi ni dana", kao da je to najjednostavnija stvar na svijetu i kao da se uspjeh automatski podrazumijeva. Vjerojatno znate i iz vlastitog iskustva da takve stvari ne idu uvijek kao podmazane, isto kao što postoje ljudi koji jednostavno ne žele hobi pretvoriti u posao. Takav pristup omogućuje jedan poseban stupanj slobode bez opterećivanja s poslovne, financijske ili neke treće strane, odnosno na taj način jednostavno možemo raditi ono što volimo bez da ikome za išta moramo polagati račune. Po mom mišljenju ne treba ni za ovaj ni za onaj način govoriti da je ispravan ili da je pogrešan s obzirom da to poprilično varira od osobe do osobe, te ovisi o njenim preferencama i općenito životnim vrijednostima kojima se vodi.

Nemam direktnog iskustva, no pretpostaviti ću da živjeti od muzike nije baš jednostavno, pogotovo u ovom našem malom mikrokozmosu jer bi u suprotnom puno veći broj bendova bio u puno boljoj financijskoj situaciji te bi im članovi mogli bez problema lagodno živjeti od koncerata, mercha i prodanih albuma. Naravno, znamo da to nije tako i najčešće ćemo čuti da ljudi koji sviraju u bendovima manjeg kalibra imaju sasvim standardne "prave" poslove od kojih zapravo žive, dok se sviranjem bave iz gušta i potrebe za kreativnim izražavanjem.
 
U ovakvim mi sitaucijama padne na pamet Tobias Lindqvist, glazbenik čije vam ime možda i neće biti previše poznato ukoliko ne pratite modernu metal scenu. Naime, Lindqvist je od 2008. do 2021. godine bio basist u švedskom Enforceru, možda i najboljem bendu koji njeguje revival klasičnog heavy metala iz 80ih. Iako u slučajevima ovih novijih retro metal bendova ne možemo pričati o uspjehu kao kad pričamo o recimo Maidenima, Judasima i sličnima, treba biti pošten i reći da je Enforcer kroz zadnjih 20ak godina ostavio itekako značajan trag te se neke od njihovih albuma s razlogom može smatrati modernim klasicima. Po mom je mišljenju Lindqvist bio jedan od katalizatora tog uspjeha i iako bi mu dugoročno za karijeru možda bilo bolje i pametnije da je ostao član Enforcera, 2021. godine je odlučio napustiti bend, krenuti skroz iz nule i posvetiti se drugom projektu, bendu imena Tyrann. 

No, prije nego što se uhvatim Tyranna, vratimo se prvo sedam godina unazad.



Sedam godina prije nego što je napustio Enforcer, oformio je vlastiti mikro-projekt pod imenom Terminal te je s njim u dvije godine izbacio ukupno svega šest pjesama kroz tri singlice. Terminal je bio njegovo ljubavno pismo onim ranim metal albumima istočnog bloka i inspiraciju je vukao iz bendova poput Pokolgep, Aria, Kat, Divlje Jagode i sličnih. Jezik na kojem su pjesme otpjevane je inicijalno predstavljen kao "slovenski", no u stvari se radilo o nedokučivom čušpajzu slavenskih jezika koji u stvari i nije imao neko pravo značenje, no zvučao je baš onako kako bi ima 40ak godina jedan šveđanin mogao doživjeti bend koji je pjevao na hrvatskom, češkom ili poljskom jeziku. Možda nije bio gramatički točan niti je to na kraju krajeva i htio biti, no imao je dušu. 
Kroz tih je šest pjesama stvorio nevjerojatno autentičnu muziku koja nije bila nalik na ništa što se moglo čuti "na zapadu" niti je imala ikakav komercijalni afinitet, no to na kraju krajeva nije bilo ni bitno. Singlice su kao bomba odjeknule kroz underground i kopije su se doslovno razgrabile u čas. Nakon toga ništa, tišina. Nema reprinta, nema novih pjesama, nema full-length albuma, iako je interes publike postojao. Međutim, Lindqvist je postigao što je htio, ostvario je svoju ideju i tu je povukao crtu. Ne zbog stvaranja mistike ili kulta oko tih izdanja, ne zbog potencijalne vrijednosti fizičkih kopija na second hand tržištu, ne zbog toga da bi se o tim singlovima pričalo, već samo i isključivo zbog toga što više po tom pitanju nije imao što reći i to mu je bilo dovoljno.



Tada je još bio član Enforcera, no kada je 2021. godine otišao, iste je godine izbacio prvijenac s bendom Tyrann (s članovima vrhunskog Tribulationa, a ujedino i također bivšim članovima Enforcera). Album 'Djävulens Musik' donio je niti 30 minuta vrhunskog, ogoljenog i nadasve iskrenog čistog klasičnog heavy metala koji ostavlja dojam kao da ste u nečijoj garaži i slušate probu benda, dok je drugi album, 'Besatt' iz 2023. možda čak i za nijansu bolji. Po svemu sudeći, Tyrann je što se tiče komercijalnog potencijala miljama daleko od Enforcera; tekstovi su neobičan miks švedskog i engleskog (unutar iste pjesme), produkcija je sirova i nije niti malo ušminkana, dok je sami Lindqvist u najboljem slučaju sasvim prosječan pjevač koji se po ničemu ne ističe od gomile sličnih. No, Tyrann ima dušu i istu tu dušu stavlja u prvi plan svake sekunde svake pjesme. Glavni Tyrannov adut je njegova iskrenost, njegova privrženost samom heavy metalu kao žanru i dok ga slušate ostavlja vam dojam da iskrenije od ovoga jednostavno ne može. Ovo je sve ono zbog čega volimo ovu muziku i ovo su ljudi koji je žive 100%, bez ikakve brige i primisli o novcima, o prodaji, o promociji i ne znam ni ja čemu sve. Ovo je ono kako zapravo treba biti.



Tobias Lindqvist je za mene primjer čovjeka koji je donio odluku da su mu osobno zadovoljstvo i vlastiti glazbeni identitet bitniji od komercijalnog uspjeha, pa ako ga to i košta globalnog uspjeha - neka košta. Odlučio je igrati po svojim pravilima.

Vjerujem da velika većina glazbenika stvara muziku zato što to voli, no rijetko kad se može naići na primjer benda kod kojeg se taj trud i predanost mogu osjetiti odmah na prvi pogled/sluh. Ne znam, barem se meni čini tako, no opet, svatko doživljava muziku na svoj način tako da možda i nisam u pravu. Po meni je krunski primjer ovoga njemački Rage, bend aktivan od 1986. godine koji će uskoro objaviti svoj dvadeset i sedmi album, a što je najbolje od svega, u cijeloj toj diskografiji nećete naći niti jedan album za koji možete reći "ovo ništa ne valja". Vjerojatno im nije potreba biti baš toliko studijski aktivni s obzirom da već odavno uživaju sasvim solidan uspjeh i mogli bi bez problema "preživjeti" s puno manje albuma, no Peavy Wagner je tip osobe koja 40 godina gura po svome i uživa u onome u čemu je dobar. 

Te se stvari osjete i moram priznati da mi je stvarno gušt kad naiđem na bend koji u svakom pogledu ima taj iskreni i autentični dojam.

Comments

Popular posts from this blog

PRESJEK HRVATSKE SCENE ZADNJIH PET GODINA

Kako se bliži kraj godine, bilo mi je u planu napraviti nekakvu top listu najboljih mi domaćih ovogodišnjih izdanja, no na kraju sam se ipak odlučio proširiti to na vremenski period od zadnjih 5 godina čisto zbog toga što je scena u zadnje vrijeme toliko živa i krcata kvalitetnog materijala da bi mi pravo bilo žao nešto od ovoga preskočiti. Kao što ćete vidjeti, lista je poprilično žanrovski šarena i iako je pretežito fokusirana na metal, nađe se tu i nekoliko stvari drugačijega đira. U svakom slučaju rekao bih da sva navedena izdanja itekako vrijedi poslušati. Pa krenimo, abecednim redom: ACHACHAK: Planet Hashish Nije da nešto često slušam stoner, no drago mi je tu i tamo naići na neki album koji mi zapne za uho. Nije ovo puno drugačije od gomile sličnih bendova, no pjesme su jako pamtljive i zarazne, a bome i koncertno jako dobro funkcioniraju. U svega pet godina postojanja ovo im je treći album, tako da vjerojatno uskoro možemo očekivati i još novog materijala. DISBAJA: Impulse Slav...

EVANĐELJE PO PROSJEČNOM METALCU

Kada su Fenriz i Nocturno Culto prije dobrih 20 godina odlučili napraviti glazbeni zaokret od 180 stupnjeva te su s Darkthroneom praktički preko noći s ozbiljnog black metala prešli na nekakav retro black/rock/punk đir, reakcije metal zajednice su bile većinom negativne. Sjećam se da se u to vrijeme 16-godišnjem meni činilo da bi to mogao biti možda i najveći "skandal" u black metalu još od onih nemilih događaja s početka devedesetih, no srećom ovaj put stvari su bile benignije prirode. Činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da dobar dio publike nikako nije mogao prijeći preko toga što je jedna od najvećih (ne)svetih krava black metala "izdala" svoje korijene te se počela sprdati s jednom tako ozbiljnom stvari kao što je black metal. Ukratko, nisu više bili "true", što je valjda najveća izdaja svega onoga što bi metal trebao biti. I opet, činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da je naprosto nevjerojatno da neki ljudi stvarno pate o...

POSLJEDNJI PLES GLAM METALA

 "It has been said that looking at history by dividing it into decades or centuries doesn't really make sense. History doesn't work that way." Kad se priča o muzici, ljudi često vole spomenuti (češće na globalnom nivou, no tu i tamo i u lokalnim razmjerima) kako se nikad nije stvarala tako dobra muzika kao 80'ih te da je desetljeće kasnije sve to manje-više otišlo đavlu. Ne mogu o tome svjedočiti iz prve ruke jer rođen sam prekasno da bi u "real timeu" pratio glazbenu scenu tog vremena, no s druge strane ova vremenska distanciranost mi daje možda i objektivniji pogled na takve izjave, posebno na onu mantru da je "grunge ubio glam metal" koju smo svi čuli valjda već stotinu puta. No, iako se na prvi pogled čini da je pojava Nirvane (što se često uzima kao "okidač") naglo prekinula dominaciju popularnijih metal žanrova u mainstreamu, predaja mainstream štafete se ne može tek tako svesti na jednu točku i jedan događaj, kao da se ništa pr...