Skip to main content

PUTOVANJE KROZ POVIJEST JAPANSKOG METALA (DIO II.)

U ovom tekstu ću se osvrnuti na neke od meni osobno zanimljivijih bendova japanskog metala od devedesetih godina prošlog stoljeća, pa do danas. Kao i u drugim dijelovima svijeta, metal se u Japanu kroz devedesete naglo razgranao na raznorazne podžanrove te su se bendovi često hvatali svakakvog eksperimentiranja, s ovakvim ili onakvim uspjehom. Prije nego se prebacimo na velike igrače japanskog metala 90ih, prvo ćemo malo provrtiti par onih koji nisu toliko poznati u ovim našim krajevima, no ostavili su zapažen utjecaj u matičnoj im državi.


Za početak je tu bend donekle neobičnog imena, Bellzlleb. Radi se o poprilično unikatnoj grupi koja je startala kao nekakav osebujni doom metal, da bi se kasnije prebacili na brže žanrove poput speed i black metala. Kao i gomila drugih bendova iz ovog vremena, Bellzlleb su poprilično miješali žanrove tako da se čak i na istom albumu moglo naći svega i svačega. Vjerojatno se većini neće svidjeti, no meni zvuči poprilično egzotično i zanimljivo, tako da ukoliko tražite nešto drugačije od onih "standardnih" žanrova, mislim da bi vam mogli biti interesantni.

Drugi po redu je Abigail, samoprozvani "najzliji bend u Japanu", a odmah po početnim taktovima otvarajuće pjesme s njihovog prvog i najpoznatijeg albuma 'Intercourse & Lust" iz 1996. godine jasno je da se radi o agresivnom thrash metalu u stilu njemačke ili brazilske škole. Ovo je muzika za ljubitelje ranog Sodoma ili Sepulture, pa još dodatno ubrzano i pojačano. Opet, vjerojatno nije za široke mase, no svejedno ih ne bi trebalo zaobići. Ljubitelji undergrounda, kao i spomenutih ekstremnijih podžanrova metala vjerojatno već znaju za njih, no rekao bih da nikad nisu dosegli neki mainstream vode. S druge strane, nisu ni težili tome, tako da ništa neobično.


Za kraj su tu legendardi Doom, bend koji stilski nije bio daleko recimo od kanadskog Voivoda. Znači možete očekivati spoj thrash metala s progresivom, a sve to začinjeno neobičnim vokalima (koji baš bacaju na Snakea iz Voivoda!) te upečatljivo neobičnih riffova. Doom definitivno vrijedi poslušati, baš su onako svijet za sebe, zarazni na svoj način, baš kao i sami Voivod. Još uvijek su aktivni, mada već evo skoro deset godina nisu izbacili novi album, a pitanje je i oće li ikada.

Što se tiče nekih imena koja su više poznata ovdje u našim krajevima, a startali su s karijerama kroz devedesete godine, svakako treba spomenuti Boris, Church of Misery i Dir En Grey. 

Boris, bend koji ima možda i najraznovrsniju diskografiju od svih do sada nabrojanih u ova dva teksta, osnovan je 1992. godine u Tokiju i već su od tada radili ono po čemu su recimo danas poznati King Gizzard & The Lizard Wizard; znači ogromna diskografija (do sada imaju preko 30 albuma) koji se žanrovski hvataju svega i svačega... Od minimalizma, drone muzike, stoner rocka, psihodelije, noisea, klasičnog metala, itd itd... Ovdje svatko praktički može naći nešto za sebe, ako mu se da čačkati kroz ovoliko izdanja, naravno. Po mom mišljenju, najbolje mjesto za započeti je serija albuma 'Heavy Rocks' na kojima sviraju odličan stoner rock, te 'Pink' na kojem taj stoner rock miješaju s garage rockom i proto-punkom.


Church of Misery su s druge strane fenomenalan miks klasičnog doom metala, sludgea i stonera, dok se tekstualno na svim albumima hvataju raznoraznih serijskih ubojica kroz povijest. Njihovo debitantsko izdanje, 'Master of Brutality' iz 2001. godine slovi kao najbolje što su napravili, mada po mom mišljenju ostatak diskografije niti malo ne zaostaje. Church of Misery je po meni bend s izrazito abrazivnim zvukom za kojeg je vjerojatno potrebno određeno vrijeme privikavanja, no jednom kad ih "prokužite", jasno je zašto su toliko cijenjeni kako u Japanu, tako i na zapadu. Nisu izbacili puno albuma, no svaki od njih je vrijedan slušanja, pa tako i ovaj najnoviji 'Born Under a Mad Sign' od ima dvije godine.


Dir En Grey iz Osake su kroz zadnjih skoro 30 godina karijere profiltrirali raznorazne žanrove, no ipak ne na tako hektičan način kao Boris. Ima ovdje avangarde, alt-metala, progresive, itd itd... Vizualno su originalno startali kao već spomenuti visual kei bend, no kasnije su se u karijeri odmakli od takvog izričaja i trenutno su na sasvim solidnih jedanaest albuma. Zanimljiva stvar s njima je što jednostavno mame na slušanje s obzirom da im je diskografija poprilično šarena, tako da nikad ne znate u kojem će smjeru krenuti sljedeći album.

Malo po malo dogurali smo i do novog milenija, odnosno do dvijetisućitih godina kada Japan postaje pravi pravcati epicentar bombastičnog simfoničnog power metala koji se tamo ukorijenio kao jedan od dominantnih glazbenih pravaca. Meni dva najzanimljivija benda (no ne i jedina) su svakako Versailles i Galneryus koji su ostavili možda i najjači trag što se tiče ovog usmjerenja.



Versailles je možda i najbolji predstavnik ovog pravca i kod njih mi jednostavno sve štima, od riffova, melodija, vokala, solaža, ma svega... Valja im cijela diskografija, no meni osobno najbolje leži prvijenac 'Noble' iz 2008. godine i ako biste tražili baš pravi "okus" dalekoistočnog power metala, mislim da nema boljeg mjesta za započeti, posebno sa stvarima kao što su "The Revenant Choir" ili "Aristocrat's Symphony". Što se tiče Galneryusa, nisu oni baš toliko drugačiji od Versaillesa, no rekao bih da već spomenutu bombastičnost i dramu dižu na još jedan viši nivo. Treba spomenuti da jako često imaju i baš prelijepe naslovnice albuma i iako možda to mnogima neće biti bitno, meni sveukupni dojam podiže na jednu stepenicu više.

Još jedna zanimljiva stvar kod japanskog power metala (ali bome i metala općenito) leži u tome što su žene poprilično zastupljene na sceni te su "all-girl" bendovi sasvim normalna pojava. Posebno se tu ističe fenomenalni Lovebites kao jedan od boljih power metal prestavnika dalekog istoka. Na sceni su niti deset godina te imaju svega nekoliko albuma, no svi oni vrijede slušanja i zvuče nevjerojatno kvalitetno, dok (barem po snimkama s youtubea) i uživo rade fenomenalan show.


Zadnjih nekoliko godina ste možda primjetili i nevjerojatnu zaluđenost za bendom Babymetal koji se često pojavljivao u svakakvim medijima vezano za metal muziku kao svojevrsni kuriozitet. Meni se osobno ne sviđa taj đir pa ga ne bi previše ni komentirao, no bilo bi bezveze ne spomenuti ih s obzirom da su postali popriličan hit na "zapadu" te su radili turneje s nekim velikim imenima i pojavljivali se na raznoraznim jačim festivalima u Europi i SAD-u.

Kako to obično biva, metal scena u Japanu je danas poprilično razgranata te se bez problema može naći bendova apsolutno svakakvih usmjerenja. Moram priznati da noviju scenu ne pratim toliko aktivno (ne samo tamo, već i ovdje kod nas, nažalost) tako da ne mogu sa sigurnošću reći što se sve zanimljivo događa baš u ovom trenutku, no rekao bih da je ovaj tekst (kao i onaj prvi od prije par mjesec) sasvim dobra polazna točka ukoliko vas zanima otkriti nešto novo, drugačije, unikatno i zanimljivo što možda do sada niste čuli.

Comments

Popular posts from this blog

EVANĐELJE PO PROSJEČNOM METALCU

Kada su Fenriz i Nocturno Culto prije dobrih 20 godina odlučili napraviti glazbeni zaokret od 180 stupnjeva te su s Darkthroneom praktički preko noći s ozbiljnog black metala prešli na nekakav retro black/rock/punk đir, reakcije metal zajednice su bile većinom negativne. Sjećam se da se u to vrijeme 16-godišnjem meni činilo da bi to mogao biti možda i najveći "skandal" u black metalu još od onih nemilih događaja s početka devedesetih, no srećom ovaj put stvari su bile benignije prirode. Činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da dobar dio publike nikako nije mogao prijeći preko toga što je jedna od najvećih (ne)svetih krava black metala "izdala" svoje korijene te se počela sprdati s jednom tako ozbiljnom stvari kao što je black metal. Ukratko, nisu više bili "true", što je valjda najveća izdaja svega onoga što bi metal trebao biti. I opet, činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da je naprosto nevjerojatno da neki ljudi stvarno pate o...

ONI KOJI SU BILI RANIJE

Krajem prošlog mjeseca umro je prvi pjevač jednog od najvećih metal bendova uopće. Umro je u utorak, ravno tjedan dana poslije Ozzyja Osbournea. Vijest o tome nije odjeknula kroz sve svjetske medije, no naravno nije ni za čuditi se jer Paul Mario Day definitivno nije bio u rangu Ozzyja po slavi i utjecaju. Iskreno rečeno, pravo je čudo da će itko uopće povezati njegovo ime s Iron Maidenom s obzirom da nije ostavio traga na nijednoj studijskoj snimci, dok čak ni nikakva live snimka iz tih dana za sada nije procurila u javnost. Međutim, da, Paul Mario Day je bio prvi i originalni pjevač Maidena, a u bendu se zadržao niti punih godinu dana, od kraja 1975. do kraja 1976. godine.  Po svoj prilici i ovako na prvi pogled, reklo bi se jedna sasvim nebitna individua. Njegovo prisustvo u Maidenima bilo je toliko davno da ga se praktički nitko od publike ne sjeća. Pitajte ljude općenito tko je prvi pjevač Maidena i 99% njih će reći Paul Di'Anno, bez da su i svjesni ne samo da nije bio prvi, v...

METAL I NACIONALNI IDENTITET

Folk metal je po meni jedan od podžanrova metala kod kojeg je najviše izražen nesrazmjer između potencijala i krajnje izvedbe. Čini mi se kako većina folk metal bendova slijedi nekolicinu uigranih špranci te često jako nalikuju jedan na drugoga, bez da zapravo ulaze u srž onoga zbog čega bi folk metal trebao biti unikatan. Ima iznimki, naravno, no jednom kad je ovaj žanr doživio svojevrstan boom popularnosti negdje polovicom 2000ih pojavila se prava gomiletina bendova koja je većinom spadala ili u kamp Korpiklaani klonova ili u kamp Fintroll klonova, nebitno iz koje države dolazili. Popularnost ova dva ajmo reći glavna predstavnika je indirektno u jednu ruku "uništila" potencijal folk metala upravo zato što ih je gomila bendova iz cijelog svijeta pokušala kopirati bez da je ubacila nešto "svoje" u miks. Folk metal je odjednom izgubio svoju glavnu karakteristiku - izraženi utjecaj folklora matične države iz koje bend dolazi, što bi mu uostalom trebala biti definiraju...