Ne bi bilo realno očekivati da svaki iole popularni bend koji svira više desetljeća praktički bez prestanka funkcionira po ZZ Top principu, odnosno da barem jednom u toj dugogodišnjoj karijeri neće tu i tamo zamijeniti člana ili dva. Razilaženje u viziji budućnosti benda, osobna netrpeljivost između članova, privatni skandali, nešto četvrto... Razlozi za promjene mogu biti raznorazni, no moram priznati da me ta interpersonalna drama i ne zanima previše. Međutim, potpuno je druga stvar kad se te promjene odraze na muziku, jer na kraju krajeva upravo tu vidimo (odnosno čujemo) jesu li promjene donijele išta dobroga ili nam se omiljena grupa srozala u nepovrat. Potpuno očekivano, promjene pjevača obično najčešće budu dočekane na nož te podižu najviše prašine.
Stavimo li na stranu neke uspješne zamjene pjevača (poput dolaska Braina Johnsona u AC/DC ili Davida Coverdalea u Deep Purple), ovakve stvari rijetko prođu dobro kod etabliranih imena. Promjene glazbenog stila, pad prodaje albuma, nastupi u manjim klubovima, alienacija fanova, itd itd... Promjene vokala u većini slučajeva donesu više negativnih stvari nego pozitivnih. Upravo mi je zbog toga interesantno skrenuti pozornost na tri giganta metal muzike koji su se našli u takvim "krizama identita" te zbog toga svojedobno izgubili gomilu fanova, no kad te promjene pogledamo sad ovako s distance od par desetljeća, treba se upitati je li spomenuti padovi popularnosti bili opravdani?
Pričao bi o Iron Maidenu, Judas Priestu i Black Sabbathu. Dok su prva dva benda slijedili sličnu putanju, Black Sabbath je imao nešto složeniju situaciju te ću se na njih osvrnuti zasebno.
Maideni i Judasi su se našli u praktički identičnoj situaciji kada su otišli Bruce Dickinson (1993.) i Rob Halford (1992.). Dva možda i najupečatljivija pjevača koje je ovaj glazbeni žanr ikad stvorio napustili su matične bendove te se otisnuli u koliko-toliko uspješne solo karijere koje su (barem u početku) imale malo dodirnih točaka s onim stilom muzike po kojem su postali popularni. Sami bendovi su se našli u problemima do grla te su nakon nekoliko godina našli zamjenske pjevače u vidu Blazea Bayleya i Tima "Rippera" Owensa, na sveopće razočaranje publike. Treba pritom spomenuti da je Owens prošao nešto bolje s obzirom da je stilski poprilično podsjećao na Halforda, dok se po Bayleyu i njegovom baritonu išlo drvljem i kamenjem jednostavno zato što nije niti malo podsjećao na Dickinsona. No opet, kao za đavla, promjena vokala je u oba slučaja donijela i izražene glazbene promjene koje su još dodatno razrijedile ionako osiromašenu bazu fanova. Međutim, gledajući ovako s distance, teško mi je reći da se tu radilo o lošim albumima. Govorite šta oćete, al uvijek ću tvrditi da je "The X Factor" jedan od najboljih albuma Maidena koji bez problema stoji rame uz rame s klasicima iz 80-ih, a nemjerljivo je jači i kvalitetniji od "No Prayer for the Dying" i "Fear of the Dark" koji su došli neposredno prije njega. Atmosferičan i tmuran, no istovremeno nevjerojatno zarazan i zanimljiv za slušanje, "The X Factor" je itekako netipičan kuriozitet iz te "srednje" faze Maidena, dok je "Virtual XI" realno ipak slabiji, no idalje posjeduje nekoliko fenomenalnih pjesama koje je teško izbiti iz glave jednom kad ih čujete. Mišljenja sam da je na ova dva albuma Janick Gers napisao neke od svojih najkvalitetnijih pjesama u karijeri, a Bayleyev doprinos u skladanju također nije za odbaciti, posebno kad se sjetim koliko mu je kvalitetna i konzistentna solo karijera bila kasnije, kada je napustio Maidene.
Ovakvih primjera zamjenskih vokala na koje publika nije gledala blagonaklono može se naći praktički bezbroj (Derrick Green u Sepulturi npr., Todd LaTorre u Queensrycheu ili pak Anette Olzon u Nightwishu), no i na ovih par primjera ste, nadam se, shvatili što sam htio reći. Neke se stvari s razlogom kritiziraju, to uopće nije upitno, no s druge strane postoje i ovakvi primjeri gdje mi kao fanovi možda i previše ishitreno reagiramo. Nije bitno iz kojeg razloga to radimo, no mišljenja sam da bi nekada trebalo "stati na balun" i hladne glave preslušati te albume ispočetka. Iznenadili bi se koliko se može naći dobrog materijala jednom kad se rješimo mentaliteta "nije to to bez XY za mikrofonom".
Comments
Post a Comment