Skip to main content

ČMARNET - POSLJEDNJI POZDRAV

Prošlog je tjedna najavljeno da će se nakon više od 25 godina rada ugasiti portal Perun.hr, online mjesto koje će vjerujem mnogima više značiti ukoliko ga nazovemo po bivšem mu i mnogo popularnijem imenu: Croatian Metal and Rock portal, u narodu znan kao ČMAR-Net. Pomalo me iznenadila ova vijest jer nekako ne očekuješ da internet portali "umru" tek tako u ovom današnjem digitalnom dobu (mada je nedavno nažalost otišao i Soundguardian), no izgleda da prije ili kasnije svemu mora doći kraj. Moram priznati da dugo godina nisam obraćao pažnju na Perun.hr te sam donekle i zaboravio da postoji, no postojalo je vrijeme kad mi je Čmarnet bio jedna od glavnih svakodnevnih online stanica.



Možda ne toliko sami portal, već Čmarnetov forum koji je prije 20ak godina bio glavno online mjesto gdje se čovjek mogao informirati o metal muzici u svim njenim aspektima, bilo da se pričalo o novim ili starim albumima poznatih ili manje poznatih bendova, koncertima i osvrtima na iste, gdje se razmjenjivala muzika, promovirali lokalni bendovi i tako dalje...

Vjerojatno sam posljednja generacija ljudi kojima odmah od početaka sva muzika svijeta nije bila dostupna na dva klika na internetu s obzirom da je u to vrijeme kad sam krenuo sa aktivnim slušanjem svega i svačega flat-rate internet još uvijek bio znanstvena fantastika te se korištenje istoga plaćalo ovisno o tome koliko si vremenski dugo bio online, stoga (a i zbog poprilično ograničenih brzina) nije bilo baš moguće downloadati sve i svašta kako to danas radimo. Kako bi se nabavila nova muzika (osim kupovine originala) tada smo uvelike ovisili upravo o Čmarnet forumu gdje bi se kroz poruke na forumu ljudi međusobno dogovorili kome šta treba, poslali bi jedni drugima svoje Excell tablice izvođača i albuma koje posjeduju u .mp3 formatu, spržili to na CD ili DVD te poslali poštom. Teško mi je i zamisliti koliko bi mi glazbeni ukus bio ograničeniji i koliko bi kasnije tek neke bendove otkrio da nije bilo Čmarnet foruma i ljudi koji su bili spremni na ovakve razmjene. 


Nadalje, Čmarnet je po mom mišljenju bio nevjerojatno bitan i za razvoj hrvatske metal scene s obzirom da nije bilo boljeg poligona za plasirati vlastitu muziku od ovog foruma. Paralelno s rastom foruma, rasla je i naša metal scena te se aktivno moglo pratiti sve te raznorazne bendove, njihova najnovija izdanja, najave koncerata i osvrte + istovremeno imati direktan i aktivan kontakt s članovima bendova. Netko će reći da to nije pretjerano drugačije od današnje promocije po Facebooku ili Instagramu, no meni se opet čini da je, jer Facebook postovi su nekako prolazniji, kratkotrajniji i služe kao brzinska komunikacija gdje se poruka prenosi u tom trenutku te kasnije pada u zaborav, zakopana pod gomilom newsfeeda i novih objava. Forum je donekle postojaniji i čvršći po tom pitanju, strukturiraniji i organiziraniji. Mnoge sam domaće bendove tamo otkrio, bilo da se radi o onima koji su svirali već duže vrijeme ili pak oni koji su tek startali svoje karijere. Dok mi se čini da je u današnje vrijeme puno lakše napraviti "profi" izdanje, kako audiovizualni dio, tako i sami fizički medij, tadašnja izdanja su imala jedan određeni DIY štih koji im je davao svojevrstan čar. Sve te CDe čuvam i dan danas i ne mislim se ikada odvojiti od njih s obzirom da mi sentimentalno vrijede više nego sva "prava" izdanja svjetskih metal bendova. Ne znam, u današnje vrijeme jednostavno nećete naći nešto u stilu albuma Anal Mandice koji mi je došao na kazeti zalijepljenoj unutar World of Warcraft bookleta, skupa s jednom cigaretom i par Pokemon karata.

Čmarnetov utjecaj na razvoj domaće scene mi je bitan i zato što je preko njega ostavljen jedan konkretniji i čvršći trag na neke bendove koji su djelovali jako kratko i zatim nestali, no iza sebe su ostavili više nego solidan materijal. Podsjeća me to recimo na meni nikad prežaljeni Machine Insufficiency čiji mi se EP 'Last Bridge Burning' i dan-danas često vrti, zatim metalcore grupu Gardens of Hiroshima koji su sa svojim albumom 'Choose Your Side' imali jedno od vizualno najbolje oblikovanih izdanja na hrvatskoj sceni, kratko-živući fenomenalni Dead Garden Cult koji su jedno vrijeme bili nešto najorginalnije na domaćoj metal sceni ili pak osječane Beastial Aggression koji su nažalost nakon jednog jedinog demo albuma stali s radom.


Kad se već dotičem domaćih bendova, posebno bi tu spomenuo i Moltencore, Flamethrower i Sufosiu, grupe s kojima sam aktivno surađivao i kojima dugujem puno toga po pitanju smjera u kojem mi je život krenuo nakon toga. Svi oni su bili među prvima kojima sam tada kao mulac koji je tek krenuo otkrivati Photoshop uspio odraditi dizajn omota albuma, bookleta i slične stvari u zadovoljavajućoj mjeri da im se svide moji radovi te da ih stvarno objave. Nikad nisam bio glazbenik i ne znam kakav je to osjećaj kada netko uživa u muzici koju ste sami stvorili, no pretpostaviti ću da je blizak tome što sam tada osjećao. Iako mi mnogi ti radovi danas djeluju poprilično amaterski i blesavo, moram priznati da sam još uvijek ponosan na njih i do neba ću biti zahvalan svim tim ljudima što su mi tada pružili priliku da se pokažem. Bio je to pravi pravcati poticaj koji mi je pokazao da ipak nekog đavla znam raditi i da bi se mogao fokusirati na taj aspekt u životu. Evo, petnaestak godina kasnije više ne radim artworke za bendove, no idalje sam u grafičkom dizajnu na drugim područjima, imam svoj mali studio od kojeg sasvim solidno živim i ne mogu se požaliti. Smatram da veliki dio zasluge za to gdje sam sada moram pripisati Čmarnetovom forumu koji me spojio s ljudima koji su znali prepoznati ono što sam tada mogao ponuditi.

Nešto godina kasnije, točnije 2014. došlo je nažalost do promjena koje su uvelike utjecale na daljnji rad ovog foruma i portala. Ime se sa CMAR-Neta promijenilo u Perun.hr i to kao da je bio okidač koji je sve skupa nepovratno strmoglavio u propast. Neću reći da mu je popularnost pala preko noći, no nije ni bilo daleko od toga... Facebook i Instagram su se tada već itekako zahuktali, forumi su donekle postali i ostali relikt prošlosti, no promjena identiteta je bila posljednja kap koja je prelila čašu i ljudi su nakon toga masovno počeli odlaziti. Sve skupa je utihnulo i ugasilo se. Izgubilo je sve ono što ga je do tada činilo unikatnim.


Perun.hr je nakon toga nastavio funkcionirati u tom izmijenjenom stilu, no više mi nije imao šta za ponuditi tako da sam otišao i ja; izgubio sam interes i praktički sam kasnije zaboravio i da postoji. No eto, izgleda da se portal održao na životu sve do ovog tjedna kada je napokon stavio ključ u bravu. Ne mogu reći da me nešto posebno pogodilo jer kako sam već rekao, za mene je sve to prestalo postojati kada se promijenilo ime, no ovo gašenje Peruna me je nagnalo da se sjetim tih nekih situacija koje su tih davnih dana ostavile itekako značajan utisak na mene. Ako ništa drugo, upravo zbog tih razloga mi je drago da sam bio dio te zajednice i zbog toga ću je se uvijek rado pamtiti.

Comments

Popular posts from this blog

PRESJEK HRVATSKE SCENE ZADNJIH PET GODINA

Kako se bliži kraj godine, bilo mi je u planu napraviti nekakvu top listu najboljih mi domaćih ovogodišnjih izdanja, no na kraju sam se ipak odlučio proširiti to na vremenski period od zadnjih 5 godina čisto zbog toga što je scena u zadnje vrijeme toliko živa i krcata kvalitetnog materijala da bi mi pravo bilo žao nešto od ovoga preskočiti. Kao što ćete vidjeti, lista je poprilično žanrovski šarena i iako je pretežito fokusirana na metal, nađe se tu i nekoliko stvari drugačijega đira. U svakom slučaju rekao bih da sva navedena izdanja itekako vrijedi poslušati. Pa krenimo, abecednim redom: ACHACHAK: Planet Hashish Nije da nešto često slušam stoner, no drago mi je tu i tamo naići na neki album koji mi zapne za uho. Nije ovo puno drugačije od gomile sličnih bendova, no pjesme su jako pamtljive i zarazne, a bome i koncertno jako dobro funkcioniraju. U svega pet godina postojanja ovo im je treći album, tako da vjerojatno uskoro možemo očekivati i još novog materijala. DISBAJA: Impulse Slav...

EVANĐELJE PO PROSJEČNOM METALCU

Kada su Fenriz i Nocturno Culto prije dobrih 20 godina odlučili napraviti glazbeni zaokret od 180 stupnjeva te su s Darkthroneom praktički preko noći s ozbiljnog black metala prešli na nekakav retro black/rock/punk đir, reakcije metal zajednice su bile većinom negativne. Sjećam se da se u to vrijeme 16-godišnjem meni činilo da bi to mogao biti možda i najveći "skandal" u black metalu još od onih nemilih događaja s početka devedesetih, no srećom ovaj put stvari su bile benignije prirode. Činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da dobar dio publike nikako nije mogao prijeći preko toga što je jedna od najvećih (ne)svetih krava black metala "izdala" svoje korijene te se počela sprdati s jednom tako ozbiljnom stvari kao što je black metal. Ukratko, nisu više bili "true", što je valjda najveća izdaja svega onoga što bi metal trebao biti. I opet, činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da je naprosto nevjerojatno da neki ljudi stvarno pate o...

POSLJEDNJI PLES GLAM METALA

 "It has been said that looking at history by dividing it into decades or centuries doesn't really make sense. History doesn't work that way." Kad se priča o muzici, ljudi često vole spomenuti (češće na globalnom nivou, no tu i tamo i u lokalnim razmjerima) kako se nikad nije stvarala tako dobra muzika kao 80'ih te da je desetljeće kasnije sve to manje-više otišlo đavlu. Ne mogu o tome svjedočiti iz prve ruke jer rođen sam prekasno da bi u "real timeu" pratio glazbenu scenu tog vremena, no s druge strane ova vremenska distanciranost mi daje možda i objektivniji pogled na takve izjave, posebno na onu mantru da je "grunge ubio glam metal" koju smo svi čuli valjda već stotinu puta. No, iako se na prvi pogled čini da je pojava Nirvane (što se često uzima kao "okidač") naglo prekinula dominaciju popularnijih metal žanrova u mainstreamu, predaja mainstream štafete se ne može tek tako svesti na jednu točku i jedan događaj, kao da se ništa pr...