Skip to main content

TRIBUTE BENDOVI

Tribute bendovi su jedna od prvih tema o kojoj sam htio pisati kada sam odlučio pokrenuti ovaj blog, no iskreno rečeno, pomalo sam se pribojavao uhvatiti se svega toga s obzirom da bi post mogao lako skrenuti u čisto hejtanje, a to bi htio izbjeći pod svaku cijenu.

Najblaže rečeno, nisam neki pretjerani fan tribute bendova. U jednu ruku me poprilično živcira što im se pridaje toliko pažnje i što u globalu privlače više publike od autorskih bendova u ovim našim alternativnim krugovima. Znam znam, ponuda i potražnja, sve to stoji, no svejedno me živcira. Smatram da je to "jeftin" način za privući publiku, pogotovo kad se radi o bendovima koji sviraju pjesme autora koji su još uvijek koncertno aktivni i relativno često dolaze u Europu i nama bliže krajeve. I opet, znam i znam da ti original izvođači često pumpaju visoke cijene ulaznica, no eto svejedno nikako ne mogu prijeći preko toga da će netko radije dati novce za tribute bend nego za original, koliko god ovi ili oni koštali, jer i meni je recimo 150 € za AC/DC itekako skupo, no još više mi je vanka pameti dati 15 € za Ballbreakerse, koliko god oni dobro svirali (a dobro sviraju, da se razumijemo).


No okej, rekao sam da neću hejtati, tako da - duboko udahni, izdahni - i idemo dalje mirnijim tonom.


Tribute bendovi sami po sebi nisu loša stvar ako mene pitate i smatram da dobro osmišljen takav bend može puno toga ponuditi publici. Posebno se to odnosi na one koji sviraju muziku izvođača koji su umrli ili jednostavno više nisu aktivni. Takvih primjera ima prava gomila, poput recimo grupe Brit Floyd, ili čak našeg Croatian Pink Floyd Tribute Show, koja savršeno nadomještavaju izostanak pravog Pink Floyda, ili pak Zakk Sabbath koji se sastoji od poznatih glazbenih imena, a svirati će sve najveće hitove klasičnih Black Sabbatha s obzirom da ovi više nisu aktivni. 


Kategorija tribute bendova oko koje imam najpozitivnije mišljenje je nekakav polu-tribute-polu-pravi bend, odnosno situacije u kojima bivši članovi nekog danas nepostojećeg benda sviraju muziku koju su nekoć zajedno snimali. Pretpostavljam da će vam svima na prvu pasti na pamet ista stvar, a to je Death To All, projekt Stevea DiGiorgia i Genea Holgana koji uz još nekolicinu bivših članova Deatha sviraju ajmo reći svojevrstan "best of" Deathove muzike i to realno zvuči skroz jebački, autohtono i pošteno. Ista stvar i sa grupom Left To Die osnovan od strane također bivših Deathovih članova, Ricka Rozza i Terryja Butlera koji se uz pomoć dvojice članova Gruesomea (sjetiti ćete ih se iz teksta o metal klonovima) fokusiraju na prva tri Deathova albuma te također zvuče nevjerojatno dobro.


Takve stvari mi se recimo sviđaju i svim ih srcem prihvaćam te bi rado kupio kartu za njihove koncerte. Slična stvar recimo i sa Dire Straits Experience koji također sadrže nekolicinu bivših članova Dire Straitsa, a preko kojih je moguće čuti sve te hitove u sasvim solidnoj izvedbi. Također mi je zanimljivo i što Tom G. Warrior tu i tamo radi sa svojom grupom Triptykon (dok konstantno odgađa snimanje novog albuma); iako je upravo on praktički mastermind danas neaktivnih grupa Hellhammer i Celtic Frost, svako toliko po festivalima s Triptykonom izvodi puni set pjesama od ova dva benda bez da koristi originalna imena bendova, jer kako kaže, to nema smisla bez Martina E. Aina, originalnog člana oba benda koji je umro prije osam godina. U zadnje vrijeme na sličan način i Phil Campbell sa svojim solo bendom svira setove isključivo sastavljene od Motörheadovih pjesama.

Od ostalih varijanti tribute bendova treba spomenuti i ono što rade recimo njemački Blood Fire Death, a što su prije njih radili Twilight of the Gods (sastavljeni od članova Primordiala, Cradle of Filtha, Aura Noir i još mnogih drugih bendova) koji se fokusiraju isključivo na izvođenje pjesama grupe Bathory, i to čini mi se iz svih njenih faza, od ranog proto-black metala pa sve do kasnijeg viking metal đira koji je meni osobno i najdraži. Postojanje ovakvih projekata je po meni ne samo zanimljivo, već i poželjno s obzirom da je Quorthon zamislio Bathory isključivo kao studijski projekt tako da se jedino kroz ovakve grupe njegova muzika može čuti uživo.



Da tribute bendovi mogu biti i originalni i unikatni, pokazuje nizozemski projekt Maiden UniteD koji pjesme Maidena predstavlja u novim, akustičnim aranžmanima te pritom zvuči skroz lijepo, maštovito i zanimljivo. Treba spomenuti da im se, ovisno od koncerta do koncerta, znaju pridružiti neka itekako upečatljiva imena poput Damiana Wilsona iz Thresholda, Anneke van Giersbergen iz The Gatheringa, ali i bivši maidenovac Dennis Stratton, dok su im na albumima gostovali Paul Di'Anno i Blaze Bayley. Ako niste ranije čuli za ovaj projekt, preporučam da bacite uho i mislim da nećete ostati razočarani.


To su otprilike neki primjeri tribute bendova za koje smatram da su vrijedni gledanja, slušanja i plaćanja ulaznice... Sve ovo ostalo... Ne znam šta pametno da kažem. Mislim, da se ne lažemo, nije da ih sad toliko mrzim da nikad u životu nisam otišao na koncert tribute benda, no u nekom trenutku mi je sve to otišlo đavlu i kod mene je više stvar principa što jednostavno ne želim dati 15-20 eura za ulaznicu za takav koncert. Za vrijeme dok sam bio na faksu u Zagrebu u klubu Vintage Industrial Bar često su nekim "lijevim" danima bili koncerti raznih tribute bendova iz raznoraznih žanrova muzike i znao bi tu i tamo otići na njih i sasvim se lijepo zabaviti. Međutim, tada je ulaznica za takve koncerte koštala 20 kuna tako da me nije bilo puno briga. 

Zadnji tribute bend na kojemu sam bio je mađarski Piknik Park u Kocki u Splitu i moram priznati da sam se vrhunski zabavio. Htio sam otići na njihov koncert jer volim te pjesme i to mi se činila kao jedina prilika da ih ikad čujem uživo s obzirom da tada još nije bilo nikakvih vijesti da će se pravi Linkin Park ponovno okupiti, što se dogodilo nekih pola godine kasnije. Danas kad znam da Linkin Park ponovno svira stvarno ne vidim nikakvu potrebu ponovno ići na tribute.


E sad, tko sam ja da ljudima govorim da se ne bi smjeli zabavljati na tribute bendovima? Na kraju krajeva, većina ni ne razmišlja ovako kao ja i to je skroz u redu, stvarno nemam ništa protiv. Netko stvarno neće imati volje potegnuti do, ne znam, Budimpešte i Beča, izdvojiti 2-3 dana i stotine eura na ulaznicu, transport i smještaj da bi pogledao original bend, već će jednostavno htjeti izaći vanka u subotu navečer s ekipom, poslušati pjesme koje voli u malom klubu za nevelike novce i na kraju prošetati kući. Je li to u redu? Naravno da jeste i ako to ljude veseli, super njima, a bome super i bendu! Međutim eto, ja preko tih nekih stvari jednostavno ne mogu prijeći, koliko god ovako zvučalo glupo. 

Živimo u vremenu kad većina ovih veteranskih bendova malo po malo prestaje s radom, članovi im ili idu u penziju ili umiru te je samo pitanje dana kad ćemo ostati bez svih njih. Upravo zbog toga smatram da je možda i bolje potrošiti nešto više novaca i potruditi se pogledati originale (no jedino i isključivo ukoliko to ima smisla izvedbeno s njihove strane, odnosno ukoliko još uvijek zvuče dobro na pozornici) nego se zadovoljiti s tributeom. Za njih će nažalost u budućnosti itekako biti vremena.

Comments

Popular posts from this blog

PRESJEK HRVATSKE SCENE ZADNJIH PET GODINA

Kako se bliži kraj godine, bilo mi je u planu napraviti nekakvu top listu najboljih mi domaćih ovogodišnjih izdanja, no na kraju sam se ipak odlučio proširiti to na vremenski period od zadnjih 5 godina čisto zbog toga što je scena u zadnje vrijeme toliko živa i krcata kvalitetnog materijala da bi mi pravo bilo žao nešto od ovoga preskočiti. Kao što ćete vidjeti, lista je poprilično žanrovski šarena i iako je pretežito fokusirana na metal, nađe se tu i nekoliko stvari drugačijega đira. U svakom slučaju rekao bih da sva navedena izdanja itekako vrijedi poslušati. Pa krenimo, abecednim redom: ACHACHAK: Planet Hashish Nije da nešto često slušam stoner, no drago mi je tu i tamo naići na neki album koji mi zapne za uho. Nije ovo puno drugačije od gomile sličnih bendova, no pjesme su jako pamtljive i zarazne, a bome i koncertno jako dobro funkcioniraju. U svega pet godina postojanja ovo im je treći album, tako da vjerojatno uskoro možemo očekivati i još novog materijala. DISBAJA: Impulse Slav...

EVANĐELJE PO PROSJEČNOM METALCU

Kada su Fenriz i Nocturno Culto prije dobrih 20 godina odlučili napraviti glazbeni zaokret od 180 stupnjeva te su s Darkthroneom praktički preko noći s ozbiljnog black metala prešli na nekakav retro black/rock/punk đir, reakcije metal zajednice su bile većinom negativne. Sjećam se da se u to vrijeme 16-godišnjem meni činilo da bi to mogao biti možda i najveći "skandal" u black metalu još od onih nemilih događaja s početka devedesetih, no srećom ovaj put stvari su bile benignije prirode. Činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da dobar dio publike nikako nije mogao prijeći preko toga što je jedna od najvećih (ne)svetih krava black metala "izdala" svoje korijene te se počela sprdati s jednom tako ozbiljnom stvari kao što je black metal. Ukratko, nisu više bili "true", što je valjda najveća izdaja svega onoga što bi metal trebao biti. I opet, činilo mi se tada, isto kao što mi se čini i sada, da je naprosto nevjerojatno da neki ljudi stvarno pate o...

POSLJEDNJI PLES GLAM METALA

 "It has been said that looking at history by dividing it into decades or centuries doesn't really make sense. History doesn't work that way." Kad se priča o muzici, ljudi često vole spomenuti (češće na globalnom nivou, no tu i tamo i u lokalnim razmjerima) kako se nikad nije stvarala tako dobra muzika kao 80'ih te da je desetljeće kasnije sve to manje-više otišlo đavlu. Ne mogu o tome svjedočiti iz prve ruke jer rođen sam prekasno da bi u "real timeu" pratio glazbenu scenu tog vremena, no s druge strane ova vremenska distanciranost mi daje možda i objektivniji pogled na takve izjave, posebno na onu mantru da je "grunge ubio glam metal" koju smo svi čuli valjda već stotinu puta. No, iako se na prvi pogled čini da je pojava Nirvane (što se često uzima kao "okidač") naglo prekinula dominaciju popularnijih metal žanrova u mainstreamu, predaja mainstream štafete se ne može tek tako svesti na jednu točku i jedan događaj, kao da se ništa pr...